5.12.09

György Lőrincz Wijnmaker van het jaar 2009

De Hongaarse Wijnakademie heeft gisteren György Lőrincz, eigenaar van St. Andrea in Eger, gekozen tot Wijnmaker van het jaar 2009. De nu 42-jarige Lőrincz behaalde zijn vakdiploma als wijnmaker tijdens zijn promotieonderzoek aan de Universiteit van Tuinbouw en Levensmiddelentechnologie. Na zijn studie werkte hij bij verschillende bedrijven als wijnmaker. In 1999 begon hij zijn eigen wijndomein onder de naam St. Andrea. Lőrincz werd in de laatste ronde gekozen uit vijf kandidaten.


Alles in balans 
Het wijndomein van Lőrincz is voor mij sterk verweven met september 2009. We maakten met de Brabantse Wijnsocieteit een studiereis door Hongarije. St. Andrea stond als eerste op het programma. De wijnproeverij daar maakte op mij zo'n indruk, dat ik dacht: is er nog iets ná St. Andrea? De ene wijn was nog mooier dan de andere! Alles in balans. 
Ach, en dan heb ik het nog niet eens over mijn eerste verpletterende wijnbeleving in Hongarije. Tijdens een wijncursus in Budapest in 2006 proefde ik een Merengő 2003. Zo schitterend, dat St. Andrea me daarna nooit meer heeft losgelaten. Stiekem hoopte ik natuurlijk dat dit keer Lőrincz György Wijnmaker van het Jaar zou worden.


De verkiezing
Hoe werkt zo'n verkiezing nou? 
De selectie vindt in meerdere etappen plaats. Eerst kiezen de vaklieden, de consumenten en de media hun favorieten. Dit jaar gingen er van de 500 wijnmakers 250 door naar de volgende ronde. Uiteindelijk bleven er vijf kandidaten over. Behalve Lőrincz waren dat dit jaar: Éva Gál-Dignisz (Kunság), Ottó Légli (Balatonboglár), Mihály Szöllősi (Aszár-Neszmély) en Péter Vida (Szekszárd). De 133 leden van de Wijnakademie brachten hun stem in het geheim uit. De uitslag werd gisterochtend bekendgemaakt. 
Lőrincz mag vanaf nu de behaalde titel onbeperkt gebruiken. Vanaf 2011 moet hij wel het jaartal 2009 achter de titel plaatsen.


Geen leugens
Wijnmakers krijgen de titel op grond van hun prestaties over het afgelopen jaar. Één mooie wijn is dus niet voldoende om Wijnmaker van het Jaar te worden. 
Tijdens de uitreiking van de onderscheiding maakte de voorzitter van de Wijnakademie ook een verwijzing naar Vincze. "Met de prijsuitreiking willen we het schandaal van de afgelopen weken uitwissen", zei hij. "We moeten voorkomen dat de complete Hongaarse wijnwereld erdoor getroffen wordt. De Hongaarse Wijnakademie is unaniem van mening dat er in de wijnwereld geen plaats is voor leugens."


Geen opmerkingen:

Een reactie posten