4.4.10

Borigo-project:: Patricius Borház - Tokaji Furmint 2007 (8)

Terzijde
Spannend. Dat was wat ik voelde, de dag dat de droge furmint van Patricius geproefd zou worden. Ik schreef het al eerder: ik hou niet van droge furmint. Toch moet het, want het hoort bij mijn Borigo-project. Wat als ik de wijn echt vies vind? Deze wijn staat op nummer 8. Dan kun je toch niet zomaar zeggen dat je hem 'vies' vindt? Help.

Wie waar wat?
Patricius Borház is in handen van de familie Kékessy, die al sinds de 18e eeuw wijn maakt. Hun wijndomein is gevestigd in Tokaj-Hegyalja, in het dorpje Bodrogkisfalud. De familie heeft ongeveer 70 ha aan wijngaarden, daarbuiten 11 ha in ontwikkeling. Ze maken droge furmint, late harvest furmint en klassieke Tokaji Aszú. Hun wijnen worden niet alleen vanwege de uitstekende kwaliteit geroemd, ze zijn ook nog eens zeer betaalbaar. Omdat hun Tokaji Furmint uit 2007 niet meer verkrijgbaar was, proefden we die uit 2008.

Proefnotities
De wijn in ons glas is bijna kleurloos. 
En dan: een verpletterend, breed geurenpalet verwelkomt ons. Mineralen, amandel, honing, kruisbessen, citrus, mint. Oef. Dat belooft wat! 
De eerste slok. 'Brrrr, wat een rare wijn', zegt mijnheer H. Het is heel even wennen. Maar dan: ooooooh, wat heerlijk ooooh ! De wijn heeft een olieachtige structuur in de mond. We proeven mineralen, amandelen, wat honing, limoenen. Fraaie zuren. Dit is een mooie mineralige wijn, fijn, prettig, met een elegant zuurtje, mooie bitters. De bitters en zuren dansen een walsje. Voor liefhebbers van mineralige wijn absoluut een prachtige wijn. Zeer elegant. Niks oxi-bocht. 'Als dit furmint is, dan heeft deze wijn toekomst', schrijf ik in al mijn hartstocht. Ik kan er maar niet over uit.

Tot slot
Borigo schrijft over deze Tokaji Furmint uit 2007: "Deze wijn is verleidelijk en elegant. Geen discussie mogelijk. Als je deze wijn in een tekening moest weergeven, zou het een cirkel zijn." Conclusie: ook die uit 2008 is fantastisch. Gewoon rond, zo mooi. Een pareltje! Als die uit 2007 net zo mooi was, is het geen wonder dat hij op de Borigo 100-lijst op nummer 8 stond.
De test doen we nog een keer over, maar dan met een stukje geitenkaas, want deze wijn vraagt daarom.

Wat kost deze wijn? 1.550 forint / ca. 6 euro bij In Vino Veritas

1 opmerking:

  1. Vond je verslag van sopron erg leuk vooral omdat het de type wijnen zijn waar wij ook veel mee doen.
    De Furmint is voor mij totaal onbekend.
    Evenzo goed mischien toch in de toekomst een keer proberen.
    Groetjes Trudy.

    BeantwoordenVerwijderen