18.5.10

Wijngeluk in Mór

Het tweede weekend van mei belooft iets bijzonders te worden. Wat staat er allemaal op het programma?
1. Ik ga Zuslief Márti, Ferenc en hun kinderen uitzwaaien. Ze gaan zaterdag vroeg in de ochtend terug naar Nederland, na een week vakantie in Csókakő. Mijn vader heeft hier een zomerhuis, in het wijngebied Mór. 
2. Ferenc heeft eerder aangekondigd vrijdagavond een miniblindproeverij te houden voor ons allemaal. Ik mag de wijnen raden, maar ik vrees nu al dat me dat niet zal lukken.
3. Het is ook het weekend van de Open Kelderdagen. Veel wijndomeinen in Hongarije houden open dag. Zo ook Bozóky en mikloscsabi in Mór. Voor zaterdag ligt het programma dus ook vast. Maja gaat met me mee.

Vrijdag: miniblindproeverij

Ferenc heeft een horizontaal wijnproeverijtje bedacht rond het wijndomein Egri Korona Borház uit Eger. We proeven met z'n vijven blind een Kékfrankos en een Egri Bikavér, beide uit 2007. En laat ik het maar meteen verklappen: de wijnen raad ik niet.


Egri Korona Borház - Kékfrankos 2007
We vinden dit allemaal een mooie, zwoele, ronde, evenwichtige wijn. Een mondvol wijn, fraaie zuren, zwarte bes in de smaak, kruiden, een pepertje, laurier, caramel, een stevige koffietoets en wat mint. Zacht houtgebruik, een lange lange afdronk. Ik ben verrast wanneer Ferenc de fles laat zien. Omdat deze zwoele, dikke wijn uit het koele Eger komt.

Egri Korona Borház - Egri Bikavér 2007
De wijn is wat dun en heeft aardig wat hout en hoge zuren. We proeven kersen, tijm, een beetje chocolade. De tannines plakken aan onze tanden en (bij Márti) in de keel. Ik proef wat scherps aan de randen, kan het zelfs uittekenen. Deze wijn is zeker niet zo complex als de Kékfrankos. Ferenc wil van mij horen wat ik in mijn glas heb. Ik weet het echt niet, maar gok door de hoge zuren op een Kadarka. Misschien heeft deze Bikavér - altijd een cuvée - een heleboel kadarka, en heb ik de plank niet helemaal misgeslagen. Het etiket op de fles hult zich hierover echter in stilzwijgen.


Zaterdag: Open Kelderdagen in Mór

mikloscsabi

In Mór is Bozóky lang het enige wijndomein van belang geweest. Het heeft nu concurrentie van Maurus en mikloscsabi. Laatstgenoemd wijndomein wordt geleid door Csaba Miklós. Hij is een jonge, bevlogen wijnmaker. Hij valt op door zijn bijzondere wijnetiketten en de schrijfwijze van zijn wijndomein. Zijn wijnen hebben zotte namen als Reiskoffer, Loutervoordesmaak etc. Allemaal heel grappig, maar ik wil weten of mikloscsabi ook wijn kan maken.

Utazóbőrönd Királyleányka 2008
Utazóbőrönd staat voor "reiskoffer". Zei Miklós niet ooit in een radio-interview dat je van deze wijn altijd een fles in je koffer moet hebben liggen? Met een koelmanchet? 
Een bijna kleurloze, kristalheldere, fonkelende wijn. Grapefruit, meloen, ananas en mineralen in de neus. In de smaak een zoetje van tropisch fruit, frisse citruszuren. Niet zo licht als je van een Királyleányka zou verwachten, wel een heel aangename zomerwijn.

Csakisazízéér Ezerjó 2008

Oftewel Loutervoordesmaak Ezerjó 2008. De ezerjó-druif geeft over het algemeen een wijn met hoge zuren. Ik ruik vuursteen, een rooktoets, petrol en een botertje. In de smaak een mineralenbom, met grapefruit en citrus. Zo in de zon, op het terrasje bij mikloscsabi, een heerlijke wijn. Overigens zie je de moeder van Csaba Miklós hiernaast op het etiket.

Verstand van wijnmaken 
'Ze hebben verstand van wijnmaken', zeggen mijn notities. Tijdens de rondleiding door de kelder vertelt Csaba Miklós dat wijnmaken zijn hobby is. In zijn beroepsleven, door de week, is hij wijnhandelaar. Vroeger, toen hij in bloemen handelde, kwam hij veel in West-Nederland. Zijn wijngaard is 3,5 ha groot. Zijn ouders en zus hebben allen hun eigen taken in dit familiebedrijf.

Mámor Cuvée 2008
Een cuvée van fehérburgundi (pinot blanc) en rizlingszilváni (müller-thurgau). Een kruidig aroma. In de smaak een rooktoets, een botertje, kruiden en mint. Ik ben er niet kapot van. Te weinig body, te veel zoet, te weinig zuren.
Maja vindt deze wijn heerlijk. Ze is de vrouw van mijn vader. Maja houdt niet van droge wijn. Ze wil alleen maar deze.


Bozóky

Na mikloscsabi gaan we op weg naar de kelder van Bozóky.
Bozóky heeft 35 ha aan wijngaarden, en is daarmee de grootste in Mór. Bij hem wil ik alleen maar een fles halfzoete Ezerjó uit 2004 kopen voor mijn Borigo 100-project. István Bozóky vindt dat onzin. Hij wil dat ik zijn wijnen proef en laat me niet gaan.

Ezerjó
In Mór werd eeuwenlang maar één druif geteeld: de ezerjó. Bozóky heeft 22 ha van deze druif. Ezerjó moet geoogst worden wanneer de druiven volledig rijp zijn, net op het moment dat ze rimpelig beginnen te worden. Als dit gecombineerd wordt met een beperkte snoei, kan de ezerjó een mooie, droge wijn geven. Van de druif kan ook een halfzoete dessertwijn gemaakt worden. De wijnboer wacht dan tot de druiven in de late herfst verschrompelen, maar nog niet aangetast zijn door edele rotting. In het Hongaars heet dit: töppedés, of wijn van töppedt druiven. Bozóky maakt van de ezerjó soms ook aszú, wijn van edele rotting. 

Ezerjó 2007 en 1999
Van beide droge wijnen maakt het neusje meer indruk op me dan de smaak. Het bouquet van de 1999 is zelfs overweldigend. Een aparte wijn die zich ook na ruim tien jaar redelijk houdt met vette mineralen en mint. Wel mis ik bij allebei de jaargangen het fruit in de smaak, waarbij ik de ezerjó uit 2007 ook te stroef, te wrang vind. Vroeger dronk men ezerjó bij kool en vette gerechten, vanwege de hoge zuren.

Móri Ezerjó Töppedt - 2007

De 2004 is op, daarom de 2007. Maja pruttelt van genot na de eerste slok . "O Kati, wat is dit lekker!" Ze heeft gelijk. Ik kan na de eerste slok even niets zeggen. Komt dit uit Mór? Nee toch? Ik geloof nauwelijks dat dit ezerjó is. Ik ruik wat paddo's, kruiden en honing. In de smaak ... oeps, wat heerlijk ... wat mineralen, gedroogde abrikozen, honing. Het zoet is volstrekt in evenwicht met de zuren. Een elegantie van heb ik jou daar!



Aszú - 6 puttonyos - 2002
Een aroma van bospaddestoelen en bloemenhoning. In de smaak paddestoelen, acaciahoning, caramel en wat gedroogde abrikozen. De zuren van de ezerjó zorgen voor een mooi evenwicht in deze zoete wijn. Het bewijs dat buiten Tokaj ook mooie aszú kan worden gemaakt.

En die Móri Ezerjó Töppedt 2007? Die heb ik uiteindelijk toch gekocht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten