14.9.10

Bezoek aan het wijnfestival in de Burcht van Buda

Bijna was hét wijnfestival in Budapest dit jaar weggespoeld door de regen. Bijna, want joepie! zaterdagmiddag rond 5 uur was het ineens droog in de Burcht van Buda.


Ik was er samen met een paar leden van de Brabantse Wijnsociëteit die speciaal voor het evenement waren overgekomen. Toos stelde een proefprogramma samen, na een tijdje gingen Mijnheer H en ik onze eigen weg.

Wat proefden we?
St. Andrea - Eger: Merengő Egri Bikavér Superior 2006
Een topper uit een topjaar. Een pittige, volle wijn, een mondvol fruit, fraaie bitters en zuren. Over 1-2 jaar is hij volgens mij nóg mooier. Kees vond hem te hard.

Kreinbacher - Somló: Kőkonyha 2008
Een cuvée van gelijke hoeveelheden furmint, hárslevelű en olaszrizling. De wijn komt uit het vulkanische miniwijngebiedje Somló. Rijk aan mineralen, een mooie bite, elegant met een randje van stoerheid.

Szepsy - Szent Tamás Furmint 2007
Szepsy is het grote voorbeeld van veel Hongaarse wijnmakers. Een zeer mineralige wijn, aangenaam vettig, fruitig en elegant.

We proefden ook ... (en hielden hier op met noteren)
- Garamvári - Chateau Vincent Blanc Fleur
- Garamvári - Chateau Vincent Extra Brut
- St. Andrea - Napbor 2008
- Thummerer - Egri Királyleányka 2009
- Béres - Omlás Furmint 2007
- Günzer - Merlot 2007

1 opmerking:

  1. Hallo Kati, als ik naar die foto kijk, krijg ik zo'n gemeen ventje in mijn brein, Jal OUSIE zal ik hem maar noemen. De Egri Bikaver 2006 van St. Andrea stond in Goirle dinsdags vóór het festival ook op tafel, maakte indruk.
    Hartelijke groet uit het Midden-Brabantse!

    BeantwoordenVerwijderen