6.9.10

Orsolya - Tag Olaszrizling 2008

Het leven in Budapest is fantastisch, maar ... ik mis het wijnproeven in groepsverband. In Hongarije is dit fenomeen redelijk onbekend. Er worden op veel plekken geregeld proeverijen gehouden, maar daarbij is de wijnmaker vaak aanwezig. Met als gevolg dat er niet veel en niet kritisch over de wijnen gesproken wordt. 
Binnenkort gaat dit veranderen. Althans, dat hoop ik. Mijnheer H en ik houden volgende week vrijdag een eerste proeverij voor een groepje Nederlanders die in Budapest wonen. Ik heb een leuke proeverij in elkaar gezet, al zeg ik het zelf. Eén ding staat vast: we gaan die avond een schitterende olaszrizling proeven van Orsolya uit Eger. Dit wijndomein heeft de naam één van de mooiste olaszrizlings van het land te maken. Het is niet eenvoudig om aan hun wijnen te komen. Mijnheer H moest naar een buitenwijk van Budapest. En ontdekte dat de wijnhandelaar ook biljarttafels verkoopt.

Proefnotities
Een mooi, zuiver olaszrizlingneusje heeft deze wijn, met veel mineralen en wat mint. De wijn is in de mond petrolachtig, we proeven verder amandelen, mineralen, grapefruit en jodium. Oh wat mooi!, zeggen mijn notities. De wijn doet mijn hart letterlijk sneller kloppen. Hoge, fraaie zuren, een stevige body en een lange afdronk. Dit is een stoere, volle wijn, pittig en krachtig. Complex, zeker niet voor beginners. We kunnen er maar niet over uit en zuchten heel de fles lang dat dit potverpillepap een schitterende wijn is!

Tot slot
Het zal wel duidelijk zijn: deze wijn is een pareltje!
De wijnetiketten van Orsolya zijn allemaal kleine kunstwerkjes, ontworpen door een 19-jarige tekenares.

Wat kost deze wijn? 2.950 forint / ongeveer 11 euro bij Kézműves Borok Háza, een wijnwinkel waar ambachtelijk gemaakte wijnen verkocht worden ... en biljarttafels natuurlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten