17.6.12

Wijnproeverij: Mátra Underground 2012


Online wine magazine Vinoport hield afgelopen donderdag 14 juni een bijzondere proeverij in het House of Hungarian Wines in Budapest. Thema: wijnen uit de Mátra. De Mátra? Wordt daar wijn gemaakt? Zeker. Ik heb  mijn Wijngidsje uit 2008 er maar eens op nageslagen. Citaat: "Hoe groter een wijngebied, hoe minder goed de wijnen, lijkt het wel. Tussen de Hongaarse topwijnen zul je niet snel een wijn uit de Mátra tegenkomen." Die van Mátyás Szőke misschien, en van wijnhuis Losonci, maar dan had je het toch wel gehad. Maar om die topwijnen te noemen? Nou, nee.

Wijnkring
Verrassend genoeg is er sinds 2008 veel veranderd. Bálint Losonci richtte de Ambachtelijke Wijnkring uit Mátra op, samen met wijnmakers Karner en Szecskő. Waarom? Om samen te werken natuurlijk. Maar ook omdat het drietal ervan overtuigd is dat de vulkanische bodem van de Mátra wel degelijk mooie wijnen voort kan brengen.
De leden van de Wijnkring hadden donderdagmiddag 7 collega-wijnhuizen meegenomen die in dezelfde traditie werken. De proeverij kreeg de curieuze titel Mátra Underground. Waarbij je niet aan muziek moet denken, maar aan de mineralige bodem van de Mátra. En aan de locatie van de wijnhuizen. Want die bevinden zich ... inderdaad, onder de grond.

Klimaat
Kaart: Hungarian Wine House

De volledige naam van het wijngebied is Mátraalja. Het ligt in het noordoosten van Hongarije, aan de voet van het Mátra-gebergte, net vóór Eger. Er heerst een gematigd landklimaat. De bergketen beschermt de wijngaarden tegen de noorderwind en de neerslag. In de Mátra breekt de lente relatief laat door. In mei en juni valt de meeste regen. Verder zijn de zomers droog. 

Bodem en druiven
De belangrijkste bodemsoorten in het wijngebied zijn vulkanisch gesteente (tufsteen), klei en löss. Eigenaardig genoeg voelt de zwarte schimmel Cladosporium Cellare zich prima thuis in de tufstenen wijnkelders van de Mátra. Iets dergelijks komt in Hongarije alleen nog maar in Tokaj-Hegyalja voor.
De druiven die we hier vinden zijn vooral wit: rizlingszilváni (müller-thurgau), chardonnay, muscat ottonel, olaszrizling (welschriesling), szürkebarát (pinot gris). Ook wordt er wat rood geproduceerd, vooral kékfrankos (blaufränkisch), cabernet franc en cabernet sauvignon.
Wijnen uit warme oogstjaren bevatten meer restsuikers dan die uit minder warme jaren, en zijn dus ook zoeter.

De proeverij
Het was de eerste keer dat ik zoveel wijnen uit de Mátra proefde. Ik ging ook wat bevooroordeeld naar de Mátra Underground. "Mooie wijnen, het zal wel", dacht ik. Inmiddels heb ik mijn mening bij moeten stellen. Hieronder de wijnen die de meeste indruk maakten, in een notendop.

Losonci -  Parola 2011

Een cuvée van 60% rizlingszilváni (müller-thurgau) en 15% cserszegi fűszeres, aangevuld met furmint en zenit in gelijke hoeveelheden. In de neus vuursteen. Een mineralige wijn met aardig wat body. Mooie, frisse zuren.  

Losonci - Zöldveltelíni 2011
De grüner veltliner (zöldveltelíni) is het troetelkindje van de wijnmaker. Volgens hem heeft deze druif, samen met müller-thurgau en chardonnay, de meeste potentie in het wijngebied.
De wijn geurt naar tropisch fruit. Een kruidige smaak met een botertje en wat peper. Flinke body. De wijn heeft beslist nog wat tijd nodig. Het hoge alcoholgehalte van 15,5° geeft een branderige sensatie in de mond en is ietwat storend.

Laczkó - Zenit 2011
Een kruidige neus, met wat sinaasappel.
De smaak doet absoluut niet aan zenit denken. Zeer vet, mineralig, boterig en romig. Ik proef zelfs peper en chocolade. Een onwijs complexe wijn.

Csernyik - Olaszrizling 2011
In de neus fruit, vuursteen en rozen.
Een lichte wijn met veel citrus en een pietsie mineralen. Lekker frisse zuren in de afdronk. De wijn is al goed in evenwicht, maar niet zo complex of heel bijzonder. 

Csernyik - Szürkebarát 2011 (vatmonster)
Van deze wijn proefde ik op het Wijnfestival afgelopen september een 2008. Ik schreef toen: "een kleine verrassing uit een gebied waar niet zoveel mooie wijnen vandaan komen".
Deze pinot gris heeft een zoete aanzet. Ik proef naast peardrops ook mineralen. Deze jonge wijn is nog niet in balans. Ik vermoed dat de onderdelen pas over een tijdje op hun plaats vallen.

Benedek - Chardonnay Epreskert 2011
Benedek heeft ook een troetelkindje: de chardonnay.
De druiven in deze chardonnay komen van één wijngaard, de Epreskert. 
De wijn is net gebotteld en moet nog zeker 2 maanden rusten voor hij tot zijn recht komt. Hij is nu nog wat dartel, maar gaat ongetwijfeld mooi worden. Boter, olieachtig, dik en vet. Ook hier in de smaak chocolade en een pepertje. Door het overdadige houtgebruik en het alcoholgehalte van 15,5° is dit wel een blockbuster. Ik vraag me af of dat bij de Mátra past. 

Szecskő - Szürkebarát 2011 (vatmonster)
Een mineralige neus. De eerste slok stelt teleur, vanaf de tweede slok kan ik deze pinot gris pas waarderen. Fris, licht, met perzik in de smaak, een pietsie boter en wat mineralen. Stevige zuren. Hij is niet af en heeft nog wat rijping nodig.

Karner - Vitézföld Kékfrankos 2008

Een bedwelmende geur, met kruiden, kersen en animale tonen. Een smaak boordevol fruit. Door de drogende tannines stelt de wijn wat teleur.

Karner - Tavaszföld Kékfrankos 2008
Dit is een wijn van een late oogst. Een curieuze wijn, zullen we maar zeggen.
Een fruitige geur, kruidig en zwoel. In de smaak vooral veel schokkend zoet, peper en pit. De structuur en zoetheid doen me aan een port denken, maar aan een mislukte. Vanwege de zoetheid vind ik dit geen mooie wijn.

Szecskő - Rubintos 2011
Deze wijn is gemaakt van de druif Rubintos, een kruising van de kékfrankos en kadarka.
Een kruidige neus. In de smaak een lichte wijn met een warm hart. Fruitig, flinke zuren, chocolade. Hij doet me denken aan een pinot noir, maar wel een met aardig wat body.In de lange afdronk proef ik iets hoekigs. De wijn heeft beslist nog wat tijd nodig. Ik vind hem niet zo heel erg bijzonder, ben geneigd om dit een goede tafelwijn te noemen.

Conclusie
Voor ik het vergeet: wijnhuis NAG maakte vroeger ook deel uit van de Wijnkring. Németh Attila Gábor dus. Van hem heb ik meer dan eens mooie wijnen geproefd. Houd de Mátra dus in de gaten: het wijngebied begint interessant te worden!

Tot slot enkele sfeerfoto's








Geen opmerkingen:

Een reactie posten