27.2.15

Furmint proeven in Detroit: Affinitás 2012 (Tokaj)

Het is februari, dus drinken we furmint. En niet alleen in Hongarije, maar ook in de VS. Op het vliegveld van Detroit, om precies te zijn. Ik was afgelopen dinsdag onderweg naar het ijskoude noorden van Amerika en viel met mijn neus in de boter. Een Hongaarse wijn, wie had dat durven dromen?

VinoVolo

Mijn aansluiting in het winterse Detroit had drie uur vertraging. Wat doe je dan als wijnliefhebber? Natuurlijk ga je dan naar VinoVolo, een fantastische wijnbar op het vliegveld. Rustige plek, heerlijke hapjes. Het nieuwste boek van Joris Luyendijk onder handbereik. Tot mijn grote verbazing stond er een Hongaarse furmint op de wijnkaart. Affinitás heette de wijn. Of was dit de naam van het wijnhuis? Ik had er nog nooit van gehoord. Van het etiket werd ik ook niet veel wijzer. 
De wijn wordt geïmporteerd door Boutique Wines uit Philadelphia, maar ook hun website hult zich in nevelen. Zoveel vaagheid maakte me natuurlijk achterdochtig, maar toch wilde ik de wijn een kans geven. Het is tenslotte februari en dan drinken we furmint, nietwaar?

Productiewijze
Inmiddels heeft de importeur me laten weten dat de Affinitás een blend is van 85% furmint en 15% hárslevelű. De wijnstokken zijn 30 jaar oud en staan op een vulkanische bodem. De druiven komen van verschillende wijngaarden, zijn handgeplukt en hebben gegist in RVS tanks. Zo'n 20% van de furmint heeft op eikenhouten vaten van een jaar oud gerijpt, waarvan zes maanden sur lie. De rest van de furmint heeft - net als de hárslevelű - in RVS tanks gerijpt, om later gemengd te worden.
Maar wie doet dit allemaal? Ik weet het nog steeds niet. 

Proefnotities


De kleur van deze wijn is licht citroengeel.
De geur is intens. Ik ruik perzik in mijn glas, verder peer, appel, ananas, sinaasappelschil en wat mineraliteit.
De wijn heeft een medium body, met een enigszins olieachtige structuur in de mond. Ik proef perzik, limoen, kruiden en een pietsie honing. 
De wijn heeft lekkere, frisse zuren. Iets minder aangenaam vind ik het oxitoontje, dat gelukkig zeer subtiel is. De afdronk is gemiddeld lang.
Kortom: een prettige middenklassewijn is het, wat VinoVolo in Detroit serveert.
De prijs die de wijnhandel in de VS berekent, is omgerekend ongeveer 12,50 euro per fles.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten