21.10.09

Kadarka-proeverij

De Borkápolna in Budapest
Een schitterende proeverij heeft me vannacht enigszins uit mijn slaap gehouden, met tussendoor dromen over de wijnen die ik geproefd had. Het herinnerde me aan de tijd dat ik in Nederland lid was van de Brabantse Wijnsocieteit en de wijnadrenaline maar door mijn aderen bleef gieren na een mooie wijnavond.
De sfeervolle Borkápolna (Wijnkapel in het Nederlands) organiseerde dit keer een Kadarka-proeverij. Het gebouw - dicht bij het Heldenplein in Budapest - is op zich al een bezoek meer dan waard. Het werd 100 jaar geleden in opdracht van een groothertog gebouwd voor adellijke families en kunstenaars. Er is nu een goedgesorteerde wijnwinkel gevestigd, met prachtige proefruimten. Van 1957 tot 1991 was er een kapel te vinden: het mozaiek en de tabernakel getuigen daar nog van. De proeverij vond plaats aan fraaigedekte tafels in één van de gewelfde proefzalen.

De Kadarka-druif
Toen ik in 2006 onderzoek deed naar de wijnmarkt in Hongarije was het me al snel duidelijk: Kadarka is niets voor de export, te zuur voor de buitenlandse consument. Na de proeverij van gisteren heb ik mijn mening iets moeten bijstellen: er is Kadarka, en ... er is Kadarka.
De druif wordt ook wel vergeleken met de Pinot Noir. Hij zorgt voor een slanke (vaak dunne) wijn met weinig tannines, waarbij de zuren overheersen. De kleur is vaak transparant. Deze nauwelijks aantrekkelijke kenmerken worden gecompenseerd door het zeer kruidige karakter, de fluwelige structuur en de fraaiheid van de zuren.
De druif is oorspronkelijk mogelijk vanuit Azie via de Balkan in Hongarije terechtgekomen. Tegenwoordig wordt de Kadarka als een Hongaarse druif, een Hungaricum beschouwd. De markt voor deze wijn stortte volledig in nadat de Russen in de jaren 80 vertrokken waren uit Hongarije. (Overigens zorgde dit ook op andere wijnfronten voor enige paniek.) Inmiddels is de wijn hier zeer populair, niet in de laatste plaats omdat het dé begeleider bij uitstek is van lichtere, typisch Hongaarse gerechten als rodepaprikavissoep en kipgoulash.
De Kadarka heeft veel verschillende namen. In Bulgarije komt hij bijvoorbeeld voor als Gamza, in Servie als Skadaska. en zelfs in Hongarije kennen we de druif onder wisselende namen.
Het is een moeilijke druif, met een dunne schil, snel vatbaar voor rotting. Vanaf de 19e eeuw is hij lang de basiscomponent van de Bikavér in Szekszárd geweest, tegenwoordig hoor je steeds meer dat de Kadarka ideaal is voor cépage, omdat dan het kruidige karakter volledig tot zijn recht komt.
De geschonken wijnen waren afkomstig uit vier verschillende gebieden: de Hongaarse laagvlakte (de Alföld), Eger, Villány en Szekszárd. Uit het laatste gebied komen de mooiste Kadarka's.

De proeverij
We begonnen de (blinde) proeverij met een aangename verrassing, een bijzondere witte Kadarka van Pál Mészáros (die zijn wijnen introduceerde): een aardige wijn met een klein zoetje en aangename, frisse zuren. Daarna een serie van drie zogenaamde Kadarka Siller's. De Siller is een type zeer lichte rode wijn die het midden houdt tussen een rosé en een rode wijn. De druiven worden ten hoogste 3-4 dagen ingeweekt.
De Kadarka moet jong gedronken worden, zeker binnen de drie jaar. Opvallend vond ik dat verschillende wijnhuizen uit Villány het karakter van de druif niet tot zijn recht lieten komen. We proefden soms a-typische blockbusters uit deze streek: weinig kruiden, veel te zwaar, hoogalcoholisch, met een overdaad aan zoet.
Enkele wijnen die mij opvielen:
  • Frittman Kadarka 2007 (Alföld): een Bourgondisch neusje met wat animale tonen, aardbeien in de smaak met stevige kruiden, wel wat drogende tannines, maar zeer aangename wijn.
  • Mészáros Pál Kadarka 2007 (Szekszárd) : honing en kruiden in de neus, in de mond rond en vol, zeer kruidig, wat salmiak, heerlijk.
  • Hagymási Kadarka 2005 (!) (Eger): diepdonkerrode kleur, menthol, bramen en rozen in de neus, geconcentreerde volle wijn. Deze wijn heeft 9 maanden op vat gerijpt. Hagymási heeft op een internationale Kadarka-competitie voor deze wijn een gouden medaille behaald.
  • Takler Kadarka 2007 (Szekszárd): drop en kruiden in de neus. Bedwelmende geuren: de kruiden zwieren en dansen en walsen door het glas. Ook in de smaak stevige kruiden, en wat appelstroop. Een prachtige wijn. "Alles op zijn plaats" las ik bij een beoordeling. Mijn favoriet van de avond, wat een mooie wijn!
En wat een bijzondere avond!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten