14.2.10

Het Borigo-project

Het Hongaarse wijnblad Borigo verschijnt tweemaandelijks. In december komt de Borigo 100 uit: een lijst van de 100 mooiste wijnen die de redactie het afgelopen jaar geproefd heeft. Deze worden nog eens in het kort besproken en voorzien van de prijs en de puntentelling eerder in het jaar. De puntentelling loopt tot 100. Er wordt bij de samenstelling van de lijst ook gekeken naar de prijs-kwaliteitverhouding. Zo kan het dat een rosé van Törley/Szent István Korona, prijs 650 forint, op de derde plaats staat.


Het project
Het komende jaar ga ik bijna alle wijnen van de Borigo 100 uit 2009 proeven, soms in mijn eentje, soms met anderen. Mijn proefnotities publiceer ik, samen met wat gegevens uit de Borigo 100, zoals prijs en eventueel aanvullende opmerkingen. Ga ik alle 100 wijnen proeven? Nee, maar wel de meeste. Sommige wijnen liggen ver buiten mijn financiele bereik. Het kan overigens gebeuren dat een jaargang niet meer te koop is. In dat geval proef ik dezelfde wijn uit een jonger jaar.
Overigens staat de Sessio 2006 van Konyári op de eerste plaats. Ook die komt aan de beurt om geproefd te worden. De eerste wijn uit mijn Borigo-project is de Bartina 2006 van Takler, 18e op de lijst. Een cuvée van 35% kékfrankos (Blaufränkisch), 35% cabernet franc en 30% merlot. Ik heb hem gisterenavond geproefd, en ik kan je verzekeren dat dit een heel mooie wijn is! Voor de proefnotities moet je nog even geduld hebben ...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten