8.3.10

Borigo-project: Szeremley - Badacsonyi Szürkebarát 2007 (31)

Terzijde: Het lijstje
Gesprek met de Aardige Verkoper bij Bortársaság, ik met mijn Borigo-lijst in de hand.
"Heeft u de Szekszárdi Bikavér van Heimann?"
"Nee, die heb ik niet. Maar ik heb wel een andere prachtige wijn van Heimann, de Cervaes bijvoorbeeld."
"Dat weet ik wel, maar die staat niet op mijn lijstje."
Ik zie duidelijk spot in de ogen van de Aardige Verkoper. Hij zegt: "Och gut, het lijstje! Natuurlijk, we zullen eens een wijn kopen zónder een lijstje!"
"Maar dit is voor een project."
De Aardige Verkoper hoort het niet meer, want zijn winkel loopt vol.
Vriendin Gabi en ik rollen later schaterend de winkel uit, terwijl we zijn hoon imiteren. In mijn wijntas heb ik drie flessen van "het lijstje", waaronder de Badacsonyi Szürkebarát 2008 van Szeremley.



Wie wat waar
Huba Szeremley heeft 110 ha aan wijngaarden, waarvan 60 ha druiven levert. Hij is te vinden in het wijngebied Badacsony, aan de noordzijde van het Balatonmeer. Door het warme en zonnige landklimaat is dit gebied uitermate geschikt voor de wijnbouw. Szeremley maakt vooral wit. Het is curieus dat hij in dit wijngebied ook rode wijn maakt: pinot noir, merlot, syrah. Van zijn Szürkebarát (pinot gris) wordt gezegd, dat hij prachtig is (dat zullen we nog wel zien), zijn Kéknyelű wordt beschouwd als een sensatie en zijn Rizling is erg gewild bij de wijnliefhebbers.


Proefnotities
Omdat de Szürkebarát uit 2007 niet meer verkrijgbaar was, proefden we een 2008.
De kleur van deze szürkebarát is licht strogeel, fonkelend. 
In de neus duidelijk citrus en mineralen, vuursteen.
Mijnheer H vindt dit een uiterst merkwaardige wijn, maar wow! wat een mooie eerste slok! Ik ben het helemaal met hem eens. De wijn is lui in het glas, zoals de Hongaar zegt. De olieachtige structuur valt meteen op. Na de eerste slok vindt er een geweldige smaakexplosie plaats. De Szürkebarát heeft een zoetje in de aanzet, die snel plaats maakt voor een mooi bittertje. Hij tintelt op mijn tong. We proeven prachtige citruszuren, vooral grapefruit, maar ook kruiden, en een stevige dot mineralen. In de verrukkelijke afdronk die maar voortduurt en niet lijkt op te houden, proef ik een heerlijke toon van sinaasappelschil. We raken er maar niet over uitgepraat. Een fraaie, uitgebalanceerde, redelijk complexe wijn! Hier willen we wel een kistje van. Of twee. Nee, doe maar drie.


Tot slot
Borigo kent de Szürkebarát van Szeremley uit 2007 88 punten toe. Hij staat op de 31e plaats op de Borigo 100-lijst. 2007 was een bloedheet jaar. Mogelijk zou de redactie deze wijn uit 2008 een hogere rating gegeven hebben. Ik vind dat hij zeker 90 punten verdient.
Wat kost deze wijn? 1.990 forint / 7.40 euro bij Bortársaság.

2 opmerkingen:

  1. Kati, de blog is steeds mooier aan het worden.
    Van dezelfdee producent dronken we met de societeit in Budapest de Keknyelu. Hartelijke groet, Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer dat je de 2006 niet hebt kunnen proeven. Deze waanzinnige wijn is in Nederland namelijk in 2008 uitgeroepen tot Wijn van het Jaar door de Wine & Food Association. Mooiste witte wijn verkrijgbaar in Nederland en exclusief geïmporteerd door Lekkers Uit Hongarije.

    BeantwoordenVerwijderen