27.3.10

Borigo-project: Weninger & Gere - Cabernet Franc Selection 2006 (49)

Wie waar wat
Franz Weninger uit Sopron en Attila Gere uit Villány besloten aan het begin van de jaren '90 een samenwerkingsverband aan te gaan. De heren hebben gezamenlijk inmiddels 8,5 ha aan wijngaarden in Villány. Gere is een wijnkanon uit Villány, een wijngebied in het zuiden van Hongarije. Hij maakt wijnen die er toe doen. Op hem kom ik nog terug. Het karakter van de wijnen van Weninger & Gere wordt sterk door hem bepaald. De geproefde cabernet franc komt van stokken van 44 jaar. Hij heeft 19 maanden gerijpt op middelmatig gebrande barriques.

Proefnotities
De wijn heeft een volle paarsrode kleur.
Het aroma is intens en donker: zwarte bessen, kaneel, koffie. 
Ik proefde een dikke laag zachtzwoel fruit, met daarbovenop een zwarte bessenlaag die in de afdronk de boventoon voert en doorloopt in zachte bitters. Dit teruglezend zie ik hahaha een hoge vruchtentaart voor me, maar dat beeld klopt natuurlijk niet. Verder chocolade, wat salmiak en mint. Een stevige body. Ik vind het houtgebruik iets te overdadig. Volgens Mijnheer H is het hout alleen in de aanzet een ietsje storend. Een stevige dot fraaie zuren maakt de wijn af en rond. Absoluut een mooie wijn.

Tot slot
Mijnheer H is zeer te spreken over deze cabernet franc. Hij vindt hem prachtig op dronk en geeft hem een 8,5. Naar mijn idee mag hij nog zeker een jaartje liggen. Van Borigo krijgt deze wijn 90 punten. Hij staat op de 49e plaats op de Borigo 100-lijst. 
Wat kost deze wijn? 7.250 forint / ca. 26,85 euro bij Bortársaság.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten