12.6.10

Proeverij: Bott uit Tokaj-Hegyalja

Over wijndomein Bott
Waarom ze wijn maken? Dan hoeven ze niet naar de buren als ze wijn willen drinken. Althans, dat staat op hun website. Gelukkig hebben ze ook andere beweegredenen. Bijvoorbeeld dat wijn kwaliteit geeft aan hun leven. Judit Bott en József Bodó zijn allebei in Slowakije geboren Hongaren. Hij studeerde er kunstgeschiedenis, zij landbouwkunde. Judit Bott werkte een aantal jaren als wijnmaker in Tirol en Tokaj. In 2006 startte het stel een eigen wijndomein in Tokaj onder de naam Bott. Sinds 2007 hebben ze 4 ha aan wijngaarden, waar ongeveer 65% furmint en 35% hárslevelű staat. Ze maken droge wijnen, een late harvest die ze Bott-rytis noemen, en in goede jaren aszú.


Kavels en bodemsoorten
De wijngaarden van Bott bevinden zich op vier verschillende kavels (dűlő) in Tokaj-Hegyalja:
- Határi dűlő: een bodem van gemengd gesteente (tufsteen, kalksteen, obsidiaan); de wijnstokken zijn 35 jaar oud.
- Teleki dűlő: een  dunne laag löss; de 65 jaar oude wijnstokken wortelen waarschijnlijk in mineralig gesteente.
- Csontos dűlő: tufsteen; 35 jaar oude wijnstokken.
- Előhegy dűlő: kleigrond gemengd met löss; 35 jaar oude wijnstokken.

Wat proefden we?
We proefden op 14 mei 2010 in Café Sempre in Budapest 5 vatmonsters, 7 gebottelde wijnen en een wijn door een van de gasten ingebracht. De proeverij werd georganiseerd door online wijnmagazine Vinoport.hu. Judit Bott zelf, enorm enthousiast, presenteerde de avond. Hieronder de wijnen die de meeste indruk maakten.

(1) Hárslevelű 2009 – Határi dűlő - vatmonster
De eerste wijn die we proeven slaat in als een bom. Ik ben niet de enige die knort van genot. Ik hou helemaal niet van hárslevelű met zijn lindebloesemtonen. Maar deze droge hárslevelű doet ook de mensen om me heen verzuchten dat ze eigenlijk niet van hárslevelű houden, maar ja, deze is wel heel mooi.
Een zeer geconcentreerde en zuivere, elegante wijn. Een zachtzoetje in de aandronk. En daarna stevige zuren, mooie bitters, mineralen, een beetje olieachtig, grapefruit en sinaasappelschil in de smaak. Rond. Mooi. Af. Fantastisch!

(2) Furmint 2009 – Teleki dűlő – vatmonster
Een zeer mineralige wijn van 65 jaar oude stokken. Een wat vette wijn met een zoetje in de aandronk. In het midden en in de nadronk een geweldig evenwicht. Ik vind deze een fractie mooier dan de

(3) Furmint 2009 - Határi dűlő - vatmonster. 
Deze wijn heeft wat boter en hazelnoot in de smaak, met hoge, fraaie zuren.

(4) Teleki Furmint 2008
Gebotteld in juni 2009.
Het aanvankelijke zoetje zet me op het verkeerde been. In de mond stevige zuren. Gedurende een slok in de mond smaakt de wijn steeds anders. Wat een sensatie! Wel een pietsie dunner dan de eerder geproefde furmints.

Eenvoudige technologie
Bott past een eenvoudige technologie toe. ’De wijn maakt zichzelf’, zegt Judit. ’Kwaliteit ontstaat in de wijngaard, de rest gaat vanzelf. Wij hoeven alleen maar te zorgen’.
’Interessant’, vond iemand in het gezelschap, ’maar hoe bepalen jullie wanneer de druiven geschikt zijn om te oogsten?’
’Dat doen we door de druiven te proeven. Dat is voldoende’.

En verder ...

(5) Csontos Furmint 2007
Een mooie, complexe ronde wijn. Een wat gekke, zoete, holle aandronk, maar daarna een zware olietoon, petrol, wat vet op de tong. Harmonieus, een prachtig evenwicht.

Pauze. Een bijzonder moment, dat ook aangeeft hoe enthousiast de aanwezigen zijn. Een van de deelnemers spoedt  namelijk naar zijn kelder om een fles Furmint 2006 van Bott te halen. Judit vertelt intussen over haar aszúdruiven. Ze kneust ze met rubberlaarzen aan. De wijn ligt 2 jaar op vat, daarna vindt nog een jaar lang rijping op de fles plaats.

(6) Teleki Furmint 2006
Ik ruik warme tonen, wat kruidnagel, maar ook stof, stal, schimmel, teer en petroleum. In de smaak een pietsie vreemd zoet en toch een prachtig evenwicht en een olieachtige structuur. Heel erg mooi!

(7) Zoete wijnen
We proeven ook een aantal zoete wijnen, waaronder de eerdergenoemde Bott-rytis uit 2009, de dag tevoren gebotteld. 
Een cuvée van hárslevelű en furmint met 106 gram restsuikers. Ik vind hem wat te log en te zoet, en mis de zuren. Mijnheer H is het totaal niet met me eens, hij vindt juist dat dit een fraaie harmonieuze wijn is.
Met de 6 puttonyos Aszú uit 2007 (dezelfde dag gebotteld) en die uit 2006 heb ik hetzelfde probleem: in mijn beleving ook hier enigszins een gemis aan zuren.

Tot slot
Na afloop, onderweg naar huis, vraag ik me af waarom ik ook alweer zo'n moeite had met furmint. Ik ben er nog steeds niet achter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten