22.7.10

Szeleshát Merlot Reserve 2007 Szekszárd

Het was midden mei, en nog lang niet zo heet in Budapest als nu (35 graden vandaag!). We waren met Mijnheer H onderweg naar de Bott-proeverij. Hé, Bor-Box. Een wijnwinkel. Natuurlijk lopen we even binnen. We willen ons laten verrassen door de Aardige Eigenaar. Maar dat is niet zo eenvoudig. Hij laat ons een Merlot Reserve 2007 van Szeleshát uit Szekszárd zien. Ken ik niet. 27 maanden rijping op barriques. Hoef ik niet.
De Aardige Eigenaar vindt dat ik de wijn toch moet proberen. En geeft me zijn visitekaartje wanneer hij van mijn wijnblog hoort. 'Beloof me te schrijven hoe je de wijn vindt.' 

Het wijndomein Szeleshát



Szeleshát is gevestigd in het wijngebied Szekszárd, aan de zuidkant van de stad Szekszárd. Meer dan de helft van de bodem is lösshoudende bosgrond, gemengd met rode klei. Deze roodgekleurde grond is karakteristiek voor Szekszárd, en zeer rijk aan kalk.
Het wijndomein wordt beheerd door twee mannen en twee vrouwen. De wijngaarden zijn in totaal 26 ha groot. Er wordt kékfrankos, cabernet franc, cabernet sauvignon, shiraz, pinot noir en vooral merlot verbouwd, de laatste op 6,5 ha.

Proefnotities
Mijnheer H en ik ruiken eikenhout, een beetje natte wol, verder pruimen, chocolade en koekkruiden. In de smaak kersen, bramen en mokka. Mijnheer H vindt het houtgebruik in het midden overheersen. En ik - o wonder - vind het houtgebruik goed. De wijn heeft volgens mij ook iets lieflijk zoets.
We vinden dit een elegante wijn, niet heel complex. Wel harmonieus, fluwelig, in balans, en met mooie zuren in de afdronk. We zijn content.

Tot slot
Wat kost deze wijn? 2.540 forint / ca. 9,40 euro bij Bor-Box in Budapest
Kortom: een uitstekende prijs/kwaliteitverhouding.

1 opmerking:

  1. Ik heb even op mijn gemak de laatste posten van je gelezen. Ben weer wat op de hoogte van diversen dingen op wijngebied .Maar intussen nieuwsgierig geworden wie toch
    meneer H is.
    Wens je een prettig weekend toe.
    groetjes Trudy

    BeantwoordenVerwijderen