17.8.10

Feiszt Sub Rosa Syrah Rozé 2009 - Rosé zoals rosé bedoeld is

Afgelopen juli bezochten Mijnheer H en ik een witte wijnproeverij in de Borkápolna in Budapest. De proeverij was niet zo heel bijzonder, wel kwamen we thuis met een fles Syrah Rosé van Feiszt uit Szekszárd. Ik hou absoluut niet van rosé, maar ... de wijn had op de Syrah du Monde 2010 goud gewonnen en was door bezoekers van de Borkápolna tot publiekslieveling uitgeroepen. Misschien was deze rosé toch anders dan andere?

Wie waar wat?
Het wijndomein Feiszt is te vinden in het wijngebied Szekszárd. Het is 6 ha groot, er wordt cabernet sauvignon, merlot, kékfrankos en syrah verbouwd. Feiszt bracht als eerste de syrah-druif (vanuit de Provence) naar Szekszárd.

Proefnotities
De wijn heeft een zalmkleur. In de neus frambozen en een hint van kruiden.
De smaak maakt me plotsklaps duidelijk waar het om gaat bij rosé. Een subtiel zoetje, mooi frambozenfruit in het midden, verder goede zuren en fraaie bitters. Een middelmatig lange afdronk. Een frisfruitige, elegante, lekkere rosé met een stevige bite. Heerlijk voor als je in de zomer eens geen zin hebt in witte wijn en rood niet bij het weer past. Weken na het proeven moet ik nog vaak aan deze wijn denken. Dit is rosé zoals rosé bedoeld is.

Tot slot
De Sub Rosa is de eerse rosé waar ik een kistje van wil. De zomer duurt nog lang genoeg, dus waarom niet?  

Wat kost deze wijn? 1.700 forint / ca. 6,30 euro bij de Borkápolna in Budapest

Geen opmerkingen:

Een reactie posten