15.6.11

St. Andrea: Napbor 2008

Terzijde
Laat ik het maar bekennen: sinds een week drink ik geen Hongaarse wijnen meer. Gelukkig is dat maar tijdelijk. Ik ben namelijk half en half met vakantie in de Verenigde Staten. Na vier dagen mijn ogen uitgekeken te hebben in New York, ben ik nu in Niagara Falls, dichtbij de Canadese grens. Hier staan vooral Californische en Australische wijnen in de schappen van de plaatselijke wijnhandel. En veel Canadese icewine natuurlijk. 
Ben ik nog geen Hongaarse wijnen tegengekomen? Jawel: eentje. Afgelopen week op de wijnkaart van een bistro in New York: de Mandolás Furmint van Oremus uit Tokaj. Joepie!
Voordat ik naar de VS vertrok, trok ik in mijn eentje een kleine fles witte wijn van St. Andrea uit Eger open: de Napbor uit 2008.

Wie waar wat?
Als een van de weinige wijnmakers in Hongarije biedt St. Andrea de oplossing voor de te grote fles wijn. Ben je alleen, houd je van een goed glas wijn, maar is 7,5 deciliter iets teveel van het goede? Dan ben je bij deze wijnmaker aan het goede adres. Hun Napbor is namelijk te koop in flesjes van 3,75 deciliter.

Wijndomein St. Andrea is de producent van een serie terroirwijnen waarvan de druiven uit één bepaalde wijngaard komen. Dit vraagt om wat uitleg. De wijngaarden van het wijnhuis hebben namen als Ferenchegy, Hangács, Paptag et cetera. Deze wijngaarden brengen specifieke terroirwijnen voort. De pinoir noir uit de Hangács is bijvoorbeeld koeler van karakter dan die uit de Ferenchegy. Uit andere wijngaarden komen weer meer mineralige of fruitigere wijnen voort. György Lőrincz, eigenaar van het wijndomein, vindt dat je de eigenschappen van deze wijngaarden ook terug moet kunnen proeven in zijn wijnen.

De wijnmaker van het jaar 2009 maakt niet alleen mooie terroirwijnen. Zijn Merengő bijvoorbeeld - geen terroirwijn - is de koning onder de Egri Bikavér-wijnen.

Veel wijnen van St. Andrea worden nu al biodynamisch gemaakt. De bedoeling is dat binnen een paar jaar al hun wijnen biodynamisch gemaakt worden. Een volledige overstap vraagt natuurlijk veel geduld en tijd.


Wat valt er nog meer te vertellen over St. Andrea?

Het wijndomein is ca. 40 groot. We vinden er zowel wit als rood: chardonnay, olaszrizling (welschriesling), pinot gris, rajnai rizling (riesling), pinot blanc, viognier respectievelijk merlot, cabernet franc, pinot noir, syrah, kékfrankos (blaufränkisch) en zweigelt.
De Napbor is een cuvée van chardonnay, pinot blanc, hárslevelű, sauvignon blanc, tramini (gewürztraminer) en pinot gris.

Proefnotities

De kleur van de Napbor is lichtgoudgeel. Ik ruik amandel, grapefruit, gebrande noot, mineralen en citrusvruchten. In de smaak peer, amandel, sinaasappelschil, grapefruit, walnoot, een beetje petrol en wat getoast hout.

In de mond heeft de wijn een dikke structuur, hij is wat olieachtig. Mooi houtgebruik. Dit is een volle, dikke wijn met zachte bitters in de lange afdronk. Zonder twijfel een mooi glas.

 
Tot slot

Dit is een heerlijke wijn: rond en vol. De kleine fles heeft een groot nadeel: 3,75 dl is echt te weinig voor één persoon.
Wat kost deze wijn? 1.390 forint / ca. 5,15 euro  per 3,75 deciliterfles bij Bortársaság. De normale fles van 7,5 dl kost 2.220 forint / ongeveer 8,20 euro.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten