11.11.11

Sint-Maarten: Nieuwe Wijn uit een fantastisch wijnjaar

Inleiding
Vandaag is de naamdag van Sint-Maarten, een dag met een zilveren randje. Het is het moment dat in Hongarije de eerste wijnen van het actuele wijnjaar op de markt worden gebracht. Voor mij is het ook een nieuw begin na het rampzalige wijnjaar 2010. De zogenaamde Hongaarse Nieuwe Wijn, de Újbor doet natuurlijk denken aan de Beaujolais Nouveau in Frankrijk. Ook daarbij worden vroegrijpe druiven uit het actuele wijnjaar volgens het macération carbonique-procédé vergist tot zeer frisse, lichte, fruitige wijnen. Hier zijn deze wijnen over het algemeen tot het voorjaar van het volgende jaar drinkbaar. Kortom, je kunt er bijna niet omheen: op 11 november moet er wijn geproefd worden!
Maar proeven betekent beoordelen, noteren en publiceren. En dat is lastig nu ik moet studeren voor een paar zware examens. Ik probeer de nieuwe wijnen te vergeten, maar de hele dag door hoor ik het geroezemoes van Sint-Maarten. Wanneer ik vriend Maarten per telefoon feliciteer met zijn naamdag en hij over Újbor begint, is mijn verzet gebroken. Gelukkig is mijn wijnwinkel op een paar minuten afstand.

Lelovits Olaszrizling 2011
Direct bij het verlaten van de wijnwinkel vraag ik me af waarom Lelovits de olaszrizlingdruif gekozen heeft voor het maken van deze superjonge wijn. Deze druif is niet vroegrijp. Misschien heeft het mooie wijnjaar een zeer vroege oogst mogelijk gemaakt, maar dan nog. Lelovits zal toch ook een langer houdbare olaszrizling maken? Volgende week ga ik naar een 2011-proeverij in de Borkápolna. Lelovits is daar ook, en hopelijk word ik dan wat wijzer.

Proefnotities
De wijn heeft een zeer lichtgroene waas in het glas.
De neus is uiterst bloemig en fruitig, met tonen van ananas en vlierbes.
In de smaak een subtiel bittertje met een lekker frisse citrustoets. De wijn prikt wat op mijn tong. De afdronk is middelmatig lang. 13,5% alcohol, maar dat vind ik niet storend.

Conclusie
Nog niet eens zo slecht, deze olaszrizling. Natuurlijk is hij niet complex, maar dat is ook niet de bedoeling bij deze wijn. Fris, jong, fruitig en speels, zonder poeha. Een lekker wijntje om als ongecompliceerd aperitif de avond mee te beginnen.
Gekocht voor 1.400 forint / ongeveer 5 euro bij Borkápolna.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten