16.2.12

Verslag van de Grote Furmint-proeverij 2012

De liefhebber van furmintwijnen ziet zich in februari voor een grote uitdaging gesteld. Proeverijen, wijnarrangementen, aanbiedingen van de wijnhandel, met furmint in de hoofdrol. Het aanbod is overweldigend. Niet alleen in de Hongaarse hoofdstad, maar in het hele land. En dan is er ook nog eens de Grote Furmint-proeverij in Slot Vajdahunyad in Budapest. Meer dan vijftig wijnmakers, zo'n honderd furmints. Waar moet je beginnen met proeven, hoe pak je dat aan?

Vatmonsters
Ongebaande paden, andere furmints dan vorig jaar: dat was in eerste instantie het doel van mijn bezoek aan de proeverij. In tegenstelling tot vorig jaar was er dit keer ook nog eens opvallend veel furmint van het vat. Over het algemeen kon ik deze vatmonsters niet goed op hun waarde schatten. Vaak vond ik ze te zoet, te laf en te jong. Voor mij moeilijk om daar doorheen te proeven. Maar er waren uitzonderingen! 
De rijpere furmints waren vaak prachtig:van honingachtig tot mineralig, fruitig en fris, elegant of dik. Het was geweldig om weer eens te ervaren hoe veelzijdig furmint kan zijn.

Een selectie van de geproefde wijnen
Bardon - Alfa 2009 - Tokaj
Een cuvée van 80% furmint en 20% hárslevelű. 
Aardse tonen in de geur. In de smaak mineralen, champignons, een pepertje en een flintertje honing. Gewoon een mooie wijn.

Losonci - Furmint 2011 Vatmonster - Mátra
Een wijn die niet uit de typische furmintgebieden Tokaj of Somló komt. Een vatmonster van 100% furmint.
Een zeer geparfumeerde wijn met veel sinaasappel in de neus. In de smaak veel zuren, in de afdronk aardig wat bitters. Een wat slanke, scherpe wijn, die waarschijnlijk harmonieuzer wordt en zich komende zomer goed laat smaken op een terrasje.

Tokaj Kereskedőház - Tokaji Furmint barrique 2009 - Tokaj
Een wijn die op het Challenge du Vin 2011 een gouden medaille won. 
Medeproevers MV en MO vinden deze wijn beslist beter dan ik. Mij stoort de oxineus enigszins. Mijn proefgezelschap ruikt en proeft honing en vindt de wijn zacht van smaak. Ik vind de wijn wrang en niet in balans.

Balassa - Szent Tamás Furmint 2009 - Tokaj

Mijn favoriet van de avond.
Een fraaie neus met intense geuren van honing en mineralen. In de smaak vooral peer, grapefruit, limoen, mineralen en honing. 
Net als MV en MO vind ik dit een prachtige wijn. Een lichte furmint, maar toch vol van smaak. Frisse zuren, elegant en goed in balans. Een lange afdronk.
De prijs is adembenemend: 9.800 forint, dat is zo'n 33 euro.

Orosz Gábor - Betsek Furmint 2009 - Tokaj
Grappig. Dezelfde wijn heb ik vorig jaar geproefd op de Furmint-proeverij, en mijn proefnotities zagen er toen heel anders uit.
Een intens geurenpalet bereikt onze neus. We ruiken bananenschuimpjes, ananas, groene appel, laurierdrop, citrus en mineralen in ons glas.
Vooral ik ben gecharmeerd van deze furmint, maar dat is pas na enige tijd. De smaak begint vlak, maar ontwikkelt zich langzaam tot complex en mineralig. Ik proef aanvankelijk flinke bitters en zuren, en gaandeweg krijgt de petroltoets de overhand. In de tweede helft van mijn slok komt deze furmint pas echt tot zijn recht. En hoe langer je hem door je mond laat rollen, hoe mooier hij wordt. Een dikke wijn, prachtig en intens!  

Kikelet - Furmint 2011 Vatmonster - Tokaj
Deze furmint is weliswaar nog erg jong, maar hij is er een vol beloften. 
In de neus rook en mineralen, in de smaak wat zuren en flink wat bitters. Na botteling nog even wachten en dan heb je zonder twijfel een mooi glas furmint.

Lenkey - Hét Hordó Furmint 2009 - Tokaj
Als je met vrouwen over Géza Lenkey praat, gaat het gesprek pas in tweede instantie over zijn wijnen. 
Over de naam van deze furmint: Hét Hordó betekent Zeven Wijnvaten. Waarom deze vreemde naam? Het zal toch niet dat ...? Jawel. Een blend van de mooiste furmints uit zeven verschillende vaten en uit vijf verschillende wijngaarden. Deze 100% furmint heeft 18 maanden houtrijping gehad.
Wat vinden we ervan? 
We ruiken veel honing, amandel en citrusvruchten. In de smaak frisse zuren en aardig wat bitters, vooral in het staartje proeven we grapefruitbitters. De wijn is niet helemaal in balans, maar we vinden hem zeker niet slecht.

Niet geproefd
Het was vanzelfsprekend ondoenlijk om alle furmints te proeven. Bijna overgeeflijk is wel dat ik al het gebak links heb laten liggen. Bijvoorbeeld de beeldige taartjes van Zila. Dit koffiehuis is ook bekend vanwege zijn zelfontworpen, speciale gebaksvormpjes met kleine compartimentjes in het midden. Het leuke aan die vormpjes is dat je deeg en beslag kunt vullen met vloeibare vulling, zonder dat het één brij wordt. Een prachtig gezicht als je zo'n gebakje doormidden snijdt!

Tot slot enkele sfeerfoto's





Geen opmerkingen:

Een reactie posten