29.3.12

Borq Hongaarse Wijnreizen officieel van start

Een droom is uitgekomen. Na een onvoorstelbaar lang voorbereidingstraject ben ik sinds vorige week officieel ondernemer. Eigenaar van Borq Hongaarse Wijnreizen.

Een missie
Wat wil ik écht? Toen ik 2,5 jaar geleden begon met het schrijven van een blog over Hongaarse wijnen, wist ik het al. Ik had een reis georganiseerd voor de Brabantse Wijnsociëteit en merkte dat ik het in me had. Hongaarse wijnreizen organiseren, dát wilde ik. Omdat ik blij word van de Hongaarse wijntwinkeling in de ogen van wijnliefhebbers. Vooroordelen gaan na een paar mooie Hongaarse wijnen overboord. Heerlijk vind ik dat. Tel daarbij op dat de Hongaarse gastronomie de laatste jaren beter en beter wordt. Twee Michelinsterren hebben we inmiddels in dit land. Ik wist ook dat ik niet zomaar wijnreizen wil organiseren. Klassereizen wilde ik. Luxueus, compleet verzorgd. Slapen in viersterrenhotels, dineren in de beste restaurants van Hongarije. Ik wil laten zien dat Hongarije een leuk land is, waar je je heerlijk kunt laten verwennen. Waar de wijnen prachtig zijn. En waar de wijnhuizen hun gasten met open armen ontvangen. Dat wil ik laten zien. Dat is mijn missie.

Voorbereidingen
Bij alle voorbereidingen hoorde ook een degelijke Hongaarse reisleidersopleiding. Een jaar lang op zaterdag naar school. En een halfjaar geleden met mooie cijfers geslaagd. Ik had in Nederland al een aantal wijncursussen gevolgd (wijnbrevet en andere opleidingen) en WSET1 in Hongarije. Gisteren ben ik geslaagd voor WSET2. Ik ben nu officieel ook wijnadviseur. Zodra mijn tijd het toelaat, ga ik op voor WSET3. 
Twee weken geleden heb ik me ingeschreven bij de Kamer van Koophandel in Nederland en een gesprek gehad bij de Belastingdienst. Een heleboel andere dingen geregeld. En tussendoor ook nog een zesdaagse reis op maat samengesteld en geregeld voor een groepje van acht Belgische wijnliefhebbers. Een mooie reis, zeggen ze. Het is nu dus officieel. Borq Hongaarse Wijnreizen is een feit.

Testreis
Mijn eerste, officiële reis is een testreis. Een achtdaagse, compleet verzorgde, luxe wijnreis naar de wijndistricten Eger en Tokaj-Hegyalja. Voordat we ons onderdompelen in het Hongaarse wijnleven, bekijken we mooi Budapest een dag lang. 's Avonds heerlijk eten en verrukkelijke wijnen drinken. Volgende week zaterdag 7 april komen mijn Nederlandse gasten aan in Budapest. De groep is piepklein, maar dat hindert niet. 
Ik hoop dat mijn reizigers met een positief-kritische blik naar mijn reis kijken, zodat ik bepaalde onderdelen nog kan bijschaven. Mocht dat tenminste nodig zijn. Daarna gaat mijn website online en kunnen belangstellenden via mijn site boeken.

Eger
De voorbereidingen zijn afgerond. Afgelopen weekend was ik nog in Eger. Foto's maken, hotels bekijken, restaurants uitproberen, een rondleiding door de stad Eger samenstellen. Want zelfs de fanatiekste wijnliefhebbers willen niet acht dagen lang alleen maar wijnen proeven. Ook de geplande ontspanningsdag in een 19e eeuws kasteel in Tokaj zal ze welkom zijn. Vandaag heb ik het informatiepakket Wijnland Hongarije opgestuurd naar de deelnemers.

De website
Die gaat mooi worden. De wijnreizen worden uitgebreid beschreven op www.borq.hu. Ik heb prachtige foto's ontvangen van de wijnhuizen, restaurants en hotels. Ze komen allemaal in mijn Galerij. Zodat de reizigers ook een goede indruk kunnen krijgen van wat er allemaal te zien, te doen en te genieten is in Budapest, Eger en Tokaj. Er is ook in een heus boekingsformulier voorzien op de website. Ontworpen door Avalanche, een bedrijf dat prachtige grafische produkten en websites maakt. Maatwerk? Vanzelfsprekend is dat ook mogelijk. Aanvragen kunnen worden gedaan via het contactformulier of info@borq.hu.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten