23.5.12

Erzsébet Pince - Király dűlő Furmint 2009 (Tokaj)

Wie waar wat?
Foto: Szabolcs Vadnai
Miklós en Hajnalka Prácser zijn niet alleen broer en zus, maar ook mede-eigenaren van wijnhuis Erzsébet. Kort nadat het communisme in 1989 gevallen was, besloten hun ouders wijn te gaan maken. Het wijndomein is 9,5 ha groot. 
De kelder is te vinden in het centrum van het stadje Tokaj. Het is een gebouw met een rijke geschiedenis. In de achttiende eeuw werd het gebruikt als verwerkings- en opslagruimte van wijnen. Let wel, van Tokajers, die geleverd werden aan keizerin Elisabeth (Erzsébet op z'n Hongaars) en het hof van de Russische tsaar.
Miklós en Hajnalka schrijven op hun website dat ze zo weinig mogelijk ingrijpen bij de wijnproduktie. Ze zijn er voorstander van om druiven uit één wijngaard te verwerken als het terroir tot uitdrukking moet komen. De wijn in ons glas is daar een mooi voorbeeld van, die komt van de Király wijngaard. Maar ze maken ook wijnen van druiven uit verschillende wijngaarden. Voor de gisting maken ze gebruik van natuurlijke gisten. Gisting en rijping gebeurt in vaten van Hongaars eikenhout.

Proefnotities
De wijn is licht citroengeel en trekt flinke kerkramen in het glas.
De geuren van de wijn zijn wat gematigd, niet zo heel intens. Mijnheer H en ik ruiken as, sinaasappel, tropisch fruit en een pietsie walnoot.
De smaak is intens. De aandronk heeft een zoetje, we proeven peer, perzik, tropisch fruit, mineralen en wat citrusschil.  De afdronk is lang, met mooie mineralen. De zuren zijn zacht, heerlijk. Wat zeg ik?
Deze wijn beneemt me de adem en doet mijn hart sneller slaan! Zo mooi, zo ... volledig in evenwicht, en subtiel, elegant, verleidelijk. Zucht.

Tot slot
Tot slot? Potverpillepap, wat een topper! Ik geef allang geen punten meer aan de wijnen die ik proef, maar dit vind ik toch echt een 9 waard.

Wat kost deze wijn? De prijs kan ik even niet vinden. Gekocht bij Borkápolna voor - als ik het me goed herinner - ongeveer 4.300 forint / ongeveer 14,20 euro. 
(Morgen vraag ik de exacte prijs na.) In Nederland is de Király dűlő Furmint van Erzsébet Pince ook te koop bij Miranda Beems Wine Import en bij Wijn uit Hongarije. Is dat even mazzel!

2 opmerkingen:

  1. Hi Kati,
    Wat een heerlijk artikel. Ik heb er gisteravond meteen een uit de kast getrokken.
    Professionals kunnen terecht bij Miranda Beems, de consument in Nederland vindt de wijn online bij http://www.wijnuithongarije.nl/webshop/erzsebet-tokaj-kiraly-furmint.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Elwin, dank voor het compliment. Ik heb de link naar je webshop toegevoegd in het artikel.
    Groet, Kati

    BeantwoordenVerwijderen