13.5.12

Winnaars XIII. Pannon Wijncompetitie bekend

Leuk hoor, zo'n Publieksdag van de grootste jaarlijkse wijncompetitie van Hongarije. Een jury had het grote werk al gedaan: drie dagen lang mooie - en laten we eerlijk zijn, ook heel vieze - wijnen geproefd. De deelnemers aan de openbare proeverij mochten de wijnen van de winnaars proeven. Zij hoefden zich alleen maar af te vragen welke wijn de allerallermooiste was. Of is dit iets te simpel gezegd?

Masterclass: authentieke wijnen
Jamie Goode
De Masterclass waarop ik me had ingeschreven, werd gehouden door Master of Wine Isabel Legeron en wijnjournalist Jamie Goode. Het was geen echte masterclass, en het thema vond ik niet helemaal goed uit de verf komen. De twee deskundigen wilden liever een gesprek over de winnende wijnen, over de prijswinnaars. Legeron was niet het enige jurylid dat kritiek had op het houtgebruik in veel ingezonden rode wijnen. Ze wilde met ons ook onderzoeken of de geschonken wijnen puur en expressief, en volgens haar dus authentiek waren. Jamie Goode brak een lans voor het terroir in wijn. En het zoeken naar de naar de perfecte, de 100-punten wijn? "Belachelijk!" Hij is meer geinteresseerd in wijnen met karakter, wijnen die iets te vertellen hebben. 
We proefden 6 wijnen in deze masterclass.

Bott Frigyes - Vinculum 2009
Een wijn uit Zuid-Slowakije, gemaakt door de Hongaar Frigyes Bott. De wijn is van de juhfark-druif, een moeilijke druif die vaak karakterloze, zure wijnen geeft. Maar van deze Vinculum valt mijn mond pardoes open. Cashewnoten, een flintertje honing en mineralen in de smaak, stevige citruszuren. Een mooie, olieachtige textuur. Complex. Een prachtige wijn, stevig en stoer. Geen wonder dat hij op de competitite speciaal is onderscheiden met de Figula Mihály Memorial Award.

Bott Frigyes - Kékfrankos 2010
Mijn simpele stelling bovenaan heeft ook met deze wijn te maken. Ik vond niet alle onderscheiden wijnen geweldig, maar dat hoeft natuurlijk ook niet. Smaken en voorkeuren verschillen nu eenmaal.
Aardse geuren, rode vruchtjes, kruiden in de neus. Deze wijn vind ik beslist niet lekker, het is net alsof de druiven te jong, onrijp geplukt zijn. Het zal ook wel met het wijnjaar te maken hebben.

Pósta Borház - Kadarka 2009
Animale geuren met veel rood fruit. In de smaak ook veel fruit en kruidigheid. Een aangenaam zuurtje. Elegant. Het karakter van de kadarka-druif komt hier goed tot uiting.

Balassa István - Tokaji Szent Tamás Furmint 2009
Ha. Mijn favoriet van de afgelopen Furmint Február-proeverij.
In de neus honing en mineralen, en een lichte oxi-toon. We proeven mineralen, noten, grapefruit, citrus, honing en zelfs chocolade. Hij komt mij nu engiszins over als een blockbuster. Het houtgebruik vind ik dit keer ietwat overdadig, toch blijft het een favoriet van me. "Eén van de beste furmints die de jury geproefd had", zegt Jamie Goode, "maar hij had wat eerder geoogst moeten worden voor meer frisheid."

Kreinbacher - Syrah 2009
Alweer die vermaledijde syrah uit Somló, die me vanaf het begin niet heeft kunnen bekoren. Waarschijnlijk is dat laatste ook omdat ik niet zo van syrah uit de noordelijke Rhône houd, en dat is de stijl waarin deze wijn gemaakt is. Ik blijf het vreemd vinden dat er in het witte wijngebied Somló zo'n wijn gemaakt wordt, ook al heeft een wijnproducent uit het noordelijke Rhône-gebied Kreinbacher aangeraden om de syrah daar aan te planten. Ik neem maar aan dat het aan mij ligt, want deze syrah heeft het hoogst aantal punten van alle rode wijnen gekregen.
In de neus veel fruit, kruiden en een pepertje. De afdronk met veel dikke chocolade vind ik erg lekker.

Konyári - Szerecsen 2011
Onderscheiden met best buy. 
Konyári is aanwezig om zijn wijn toe te lichten. Dit is een cuvée van 80% kékfrankos en 20% merlot. De druiven komen van 5 verschillende gebieden en waren wisselend qua rijping. Ook het alcoholgehalte is een menging van verschillende percentages. 3 maanden rijping op houten vaten van 1300 liter.
De kleur is een genot voor het oog: diep diep purperrood, met een donkerblauwe rand. 
De wijn is een ware fruitbom, met aangenaam zoet van het fruit. Gewoon erg lekker, niet te moeilijk over doen. Hij doet mij en anderen aan een zwaardere beaujolais denken, maar volgens Konyári is deze wijn niet zo bedoeld en beslist anders. In de zomer zou hij op 10-12°gekoeld ook heerlijk moeten zijn.
Sinds 2 weken voor 1900 forint te koop in de handel.

Publieksproeverij
Na de Masterclass proefde ik nog 17 wijnen. Van de opvallendste hieronder een korte beschrijving:

Dereszla - Dorombor Száraz 2011
Best buy. Een indrukwekkende neus van kruiden. Een fruitige wijn, waarin zuur, zoet en bitter allemaal een rol spelen. Niet complex, een prima wijn voor een feestje.

Szt. Andrea - Áldás Bikavér 2009
Heerlijk kruidig, fruitig, wat jammig. Elegant. Gewoon verrukkelijk.

Szt. Andrea - Hangács Bikavér Superior 2009
Een kruidige neus. Zonde om uit te spugen! In de smaak kruiden, veel fruit, een pepertje. Een pittige wijn in balans. Heerlijk. Geen wonder dat deze de Gál Tibor Award heeft ontvangen, de speciale prijs voor de beste Bikavér van de competitie.

Liszkay Mihály - Liszkay Cuvée 2008
Veel kruiden in de neus. Een mooie wijn, met iets te veel houtgebruik. Van een wijnmaker die van 1956 tot 1976 in Nederland gewoond heeft, toen naar Canada is geëmigreerd en sinds een jaar of 10 weer in Hongarije, bij het Balatonmeer woont.

Baron Von Twickel Château Kajmád - Szekszárdi Cuvée 2009
Een warme wijn, vol fruit, chocolade. Het hout is nadrukkelijk aanwezig.

Feind - Shiraz 2009
Voor mij de verrassing van de Publieksproeverij. Feind maakt supermarktwijnen waar ik over het algemeen niet zo kapot van ben. 
In de neus animale tonen, kruiden en vanille. In de smaak kruiden, mooi fruit, chocolade. Een volle wijn. Gewoon heerlijk.

Günzer - Villányi Syrah 2009
In de neus peper en caramel. Een kruidige wijn, met behoorlijk wat fruit. Wat me vooral raakt in deze wijn, is de finesse. Een prachtig glas, een topper!

Mészáros Pál Borház és Pince - Bikavér Reserve 2009
De wijn ruikt geparfumeerd, met branderige tonen. Ondanks dat smaakt hij kruidig en vol, en is hij warm en elegant. 

Sauska - VIllányi Cuvée 2007
In de neus wat kruiden en een hint van natte dweil. Een jammige smaak, met laurierdrop en een pepertje. Elegant, pittig en lekker. Wel een pietsie te veel hout en wat plakkerige tannines naar mijn smaak.

Patricius - Tokaji Késői Süretelésű 'Katinka' - 2008
Een late harvest. 
Paddestoelen in de neus. De wijn heeft weliswaar erg veel honing in de smaak, maar ook voldoende zuren die vooral in de heerlijke, lange afdronk tot ontwikkeling komen. Super!

Tokaji Kikelet Pince - Tokaji Szamorodni 2007
Szamorodni komt uit het Pools en betekent zoiets als 'zoals het komt'. De overrijpe druiven worden samen met de rijpe geoogst, dus zonder selectieve pluk van de vruchtjes.
Een zachte, zoete wijn met noten en wat menthol in de smaak. Evenwichtig. Niet zo heel erg bijzonder, gewoon lekker. 

Pelle Pince - Zsófia Cuvée 2010
Verleidelijke geuren van muskaat, en ook wat paddestoel.In de smaak honing, geconfijte citroen, wat paddestoelen. Ietwat stroperig. Beslist mooie zuren.

Oremus - 5 Puttonyos Aszú 2006
Oremus had voor zijn droge Mandolás Furmint 2010 al een prijs in de wacht gesleept. Maar de hoogste onderscheiding, de Champion Award, ging naar hun 5 Puttonyos Aszú. Deze zoete wijn was de absolute winnaar van de competitie. Jammer genoeg heb ik hem niet kunnen proeven.

Tot slot enkele sfeerfoto's









Geen opmerkingen:

Een reactie posten