6.7.13

Szeremley - Szirén 2009 (Badacsony)

Terzijde
Dat is vreemd: twee koekoekseieren op dit blog. Wat doen ze hier? Kijk. Morgen is de lange periode van de drooglegging voorbij. Ik drink dan mijn eerste glas wijn na precies 160 dagen. Wat staat er op het wijnmenu? Twee van mijn favoriete wijnen. Omdat ik in de VS ben, geen Hongaarse wijnen, maar twee buitenlandse favorieten. Een Kim Crawford Marlborough Sauvignon Blanc 2012 uit Nieuw-Zeeland en een glas Châteauneuf-du-Pape Vieux Télégraphe 2008. Even voor de duidelijkheid: ik drink van allebei niet een fles, maar een glas. Dat wordt smullen!
Terug naar onze geproefde Hongaarse wijn, de Szirén van Szeremley. De proefnotities dateren uit de periode dat ik wél mocht drinken, ze zijn dus van vele maanden geleden. Mijnheer H en ik dronken de wijn bij Restaurant LeRoy in Budapest.
 
Wie wat waar
Over wijnhuis Szeremley uit Badacsony vind je meer informatie hier. Er is sinds mijn laatste post over het wijnhuis niet zo heel veel veranderd, behalve dan dat het domein inmiddels uitgebreid is van 110 naar 120 ha.  
De wijn in ons glas is een cuvée van rajnai rizling, olaszrizling en szürkebarát (oftewel riesling, welschriesling en pinot gris). De eerste twee druiven maken het leeuwendeel van de wijn uit, de szürkebarát heeft gerijpt op barriques.

Proefnotities
De wijn is fonkelend lichtgoudgeel, en trekt dikke tranen in het glas. 
In de neus gematigd intense geuren van mineralen, grapefruit, peer en kruiden.
In de smaak een heel smakenpalet van mineralen, citrus, perzik, peer, amandelen en meloen.
In de aanzet proeven we een subtiel zoetje, dat zich ontwikkelt tot een mooie mineraliteit. In de afdronk frisse zuren. 
De wijn is rond, zacht en boterig. Het houtgebruik is zeer subtiel. Ik vind het zoet niet helemaal in balans met de zuren, maar Mijnheer H is het niet met me eens.

Tot slot
We zijn zeer content. Dit is een heerlijke wijn met ook nog eens een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Als we hem punten zouden moeten toekennen, zouden we uitkomen op 89 punten. 
Wat kost deze wijn in de wijnhandel? Ca. 2.420 forint / ca. 8,20 euro bij Vino d'Oro in Budapest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten