4.10.13

Ikon - Evangelista Cabernet Franc 2008 (Balatonboglár)

Op de Balatonboglár-proeverij van 2011 proefde ik voor het eerst de Evangelista 2008 van Wijnhuis Ikon uit Balatonlelle. Deze cabernet franc maakte grote indruk op me, al vond ik hem toen nog wel wat jong. We zijn inmiddels een paar jaar verder. Hoogste tijd dus om de wijn eens samen met Mijnheer H terug te proeven.

Proefnotities
We ruiken in ons glas in eerste instantie donker fruit en kaneel. Na het walsen vindt er een explosie van geuren plaats: animale tonen, kersen, leer, laurier en peper.
De smaak is intens. We proeven veel donkere chocolade, pruimen, kersen, zwarte bes, toffee. In de lange afdronk bittere chocolade. Aardig wat tannines en mooie zuren.  
Hebben we dan niets te klagen? Nou, vooruit dan. Het alcoholgehalte van 14,5°. De tannines zijn ietwat drogend in de mond en het houtgebruik vind ik een tikje te veel. Anderzijds: Mijnheer H vindt het allemaal wel meevallen.

Tot slot
Hmm, zeggen we allebei tevreden. We vinden dit een mooie, volle, fruitige wijn die inmiddels prachtig op dronk is. Kortom: een wijn die nog steeds mijn favoriet is.  En niet alleen die van mij. De Beschaafde Alcoholist (A Művelt Alkoholista) bijvoorbeeld noemt de Evangelista een prestigewijn. En dat ook nog eens voor een uitstekende prijs.

Wat kost deze wijn?
3.650 forint / ongeveer 10,85 euro bij Bortársaság
In Nederland is de Evangelista te koop bij Wijn uit Hongarije voor de prijs van 17,95 euro.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten