1.6.15

Wijnflashmob: slobberwijntjes en zoenlippen



Ik woon in Budapest dicht bij het Heldenplein en dat is een groot goed. Je bent in no time in de binnenstad. En als je genoeg hebt van de stadse drukte, dan steek je de Dózsa György út over en ben je meteen in het grote Stadspark. Rustig, stil en groen. Daar vind je ook een van mijn lievelingsplekken in de stad: het geinige Slot Vajdahunyad, met kopieën van Hongaarse gebouwen uit voorgaande eeuwen.
In deze Anton Pieck-achtige burcht werd afgelopen woensdag voor de derde keer een wijnflashmob gehouden. Organisator was Gábriel István Nyulasi van "Een drinkbaarder Hongarije" (Az ihatóbb Magyarországért), over wie ik al eerder heb geschreven.

Proosten
Zoals de naam doet vermoeden, was deze wijnflashmob een spontane bijeenkomst van wijnliefhebbers. Met als activiteit het proosten met 's lands wijnen. Doel was om de Hongaarse wijnen in het zonnetje te zetten. Niet meer, niet minder. Wacht, wel meer. Het was ook om alvast de aandacht te vestigen op de "Dag van de Hongaarse bubbels en stille wijnen" op 27 juni. De organisatoren van Koccintás willen dan namelijk een landelijk record vestigen. Om precies 18.00 uur die dag moeten in Hongarije 100.000 mensen het glas heffen. Ik vraag me af of dat gaat lukken, want eerlijk gezegd was de opkomst bij de wijnflashmob niet heel groot. Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen.

Wijnen


Ik ben gek op flashmobs, dus toog ik met Ilja naar het koude en winderige Slot Vajdahunyad. Glazen van thuis mee en bij aankomst proosten met een groep onbekenden. De geschonken wijnen waren cadeau gedaan door de wijnhuizen. Het waren geen toppers, maar dat had ik ook niet verwacht. Törley was van de partij, Frittmann, enkele onbekende wijnhuizen en niet te vergeten Podmaniczky, dat in Balatonföldvár lekkere slobberwijntjes maakt. Tot voor kort ongebotteld, tegenwoordig in flessen met geinige etiketten. Die met zoenlippen trok meteen mijn aandacht (zie hieronder). Er werden ook Törley-wijnpakketten verloot, hetgeen de sfeer van het geheel aangeeft. Was het iets hoogstaands? Nee. Was het leuk om een keer meegemaakt te hebben? Ja.

En wil je nog weten hoe het proosten in het Hongaars gaat?
Egészségetekre!
Je mag ook egészségünkre zeggen. Of egészségedre, als je dat makkelijker vindt.







2 opmerkingen:

  1. lijkt me heel interessant om zo iets mee te maken

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeker tof om een flashmob te houden in het mooie hongarije. Wat waren de interessante wijnen die er tussen zaten? Is de opdracht nog gelukt?

    BeantwoordenVerwijderen